Wednesday, 30 December 2015

RePost : Asiatic Organic Farm & Longhouse Resort

Dear readers, 
Entri kali ini adalah re-post entri dari blog saya yang dahulu pd tahun 2013.
http://****.blogspot.com/2013/09/asiatic-organic-farm-longhouse-resort.html?m=1
tapi link tu dah takda dah..I dah delete blog tu..hehe
tak sangka pula ada yang view blog tue,
sebab tempat yang aku promote ni, terletak di kawasan pedalaman Tawau, Sabah.

So, I would like to introduce you all the new organic-environment resort here in Tawau, Sabah.

Gambar adalah koleksi peribadi saya. jika ingin menggunakannya, sila maklumkan terlabih dahulu .
Email : hafsahambo@gmail.com
FB : Hafsah Choing
Welcome to
Asiatic Organic Farm & Longhouse Resort

Terletak di Batu 38 kalabakan Tawau, Sabah, perjalanan dari bandar Tawau 
memakan masa lebih kurang 45 minit. 
Bergantung kepada kelajuan pacuan 4 roda anda. hehehe..
Masa aku pergi ni under conpany tempat aku praktikal.
Supervisor kami drive laju ja. highway, tapi kena berhati-hati,
sebab lori kayu balak banyak lalu kawasan ni. Dan sebahagian jalan pula tidak berturap.
Kawasan pembalakan utama di Tawau, Sabah.

Pada tahun 2013, (masa aku datang ni), resort masih dalam kerja-kerja pembinaan.
***Tak tahu pula dah buka or tak kepada orang luar..huhuhu***

Tempat ini dijaga sepenuhnya tanpa bahan kimia.
Dah nama pun organic area kan..
Rumput pun, tak boleh racun tau, 
mereka upah pekerja untuk mencabut rumput agar tidak menjejaskan tanaman
herba dan tanaman hutan liar yang lain.

Gambar adalah koleksi peribadi saya. jika ingin menggunakannya, sila maklumkan terlabih dahulu .
Email : hafsahambo@gmail.com
FB : Hafsah Choing
ok. ini papan tanda amaran kepada pengunjung.
Kena daftar tau sebelum masuk ke sini.
Masatu kami daftar di pintu pagar ja dengan pengawal.
Bear in mind ya..datang sini you all tak boleh nak bawa racun serangga (ridsect).
yang dibolehkan hanya lotion mengahalang gigitan serangga yang kita kena apply pada badan tu.

Jangan risau,
penginapan resort ini lengkap dengan kemudahan bilik tidur berserta bilik air.
***air conditioner pun ada hokey...ini bukan calang-calang resort..semua lengkap.***

Gambar adalah koleksi peribadi saya. jika ingin menggunakannya, sila maklumkan terlabih dahulu .
Email : hafsahambo@gmail.com
FB : Hafsah Choing
ini pula view dari bahagian depan.
ini bukan full-view ya..ada lagi belah tepi kiri tu..tapi tak sempat ambil..huhu..

Gambar adalah koleksi peribadi saya. jika ingin menggunakannya, sila maklumkan terlabih dahulu .
Email : hafsahambo@gmail.com
FB : Hafsah Choing
Inilah bahagian dalam sebelah kiri yang menghubungkan dewan makan ke bilik-bilik resort.
sebahagian dewan makan resort ini berbumbung dan sebahagian lagi tak berbumbung.
So, kalau malam tu  tak hujan, enjoy la barbecue di bawah langit malam 
yang indah dan diiringi dengan irama merdu makhluq-makhluq hutan.
***haiwan, ya..bukan hantu...huhu*** 
dan, dah nama pun resort kan, jangan risau, ada restoran khas kat situ..

Gambar adalah koleksi peribadi saya. jika ingin menggunakannya, sila maklumkan terlabih dahulu .
Email : hafsahambo@gmail.com
FB : Hafsah Choing
Gambar adalah koleksi peribadi saya. jika ingin menggunakannya, sila maklumkan terlabih dahulu .
Email : hafsahambo@gmail.com
FB : Hafsah Choing
ini pula laluan yang menghubungkan bilik-bilik tetamu dengan dewan utama.
haaa..hujung tu dewan..panjang lagi ke kiri tu..
as you can see, diorang dah prepare siap-siap tempat nak membakar (BBQ).

Gambar adalah koleksi peribadi saya. jika ingin menggunakannya, sila maklumkan terlabih dahulu .
Email : hafsahambo@gmail.com
FB : Hafsah Choing
ni pula bilik-bilik tetamu.
As I mention before, masa aku pergi, masih dalam proses pembinaan.
That girl adalah pertner saya dan anak manager (baju oren), serta supervisor kami.
Tak perlu risau lah pasal gigitan nyamuk atau serangga-serangga lain.
leave it to them..hehe

Gambar adalah koleksi peribadi saya. jika ingin menggunakannya, sila maklumkan terlabih dahulu .
Email : hafsahambo@gmail.com
FB : Hafsah Choing
Kiranya, aku dan kawan aku pengunjung pertama lah walaupun tidak direkodkan..
huhuhu..:P
hokey2..atas sebab latihan datang sini.
tapi, selalunya researchers dan climbers ja yang akan datang tempat ni,
sebab tujuan utama mereka adalah ke tapak penyelidikan dan hiking
di Maliau Basin (Sabah's Lost World, air terjun 7 tingkat tau..)
resort ni sebagai tempat pernginapan mereka lah..

so, kengkawan,
maklumat lanjut boleh dapatkan di laman web Asiatic Organic Farm.

****
Kesemua gambar adalah koleksi peribadi saya. jika ingin menggunakannya, sila maklumkan terlabih dahulu .
Email : hafsahambo@gmail.com
FB : Hafsah Choing

********
p/s : muka tak leh tunjuk, kalau tunjuk sangat tak perlulah blog ni digelar wanita disebalik topeng. huhuhu

No comments:

Post a Comment